GRATIS KURS:
Slik lager du en forretningsmodell!
Write your awesome label here.

Hva lærer du?
Business Model Canvas er et verktøy utviklet av Alexander Osterwalder. Verktøyet er et rammeverk som består av ni byggeklosser. De hjelper deg å kartlegge kundesegmenter, verdiløfte, kanaler, kunderelasjoner, inntektsstrøm, ressurser, kjerneaktiviter, partnere og kostnader. Forretningsmodellen skal svare på spørsmål som:
Forretningsmodellen skal fungere både som dokumentasjon og være en dynamisk plan som justeres i takt med ny kunnskap du skaffer deg. Vurder, revidér og oppdater forretningsmodellen etter hvert som du lærer.
- hva skal du levere?
- hvem er kunden?
- hvem er venner og konkurrenter?
- hvordan skal du selge?
- hvordan skal du ta betalt?
- hvordan skal du levere?
Forretningsmodellen skal fungere både som dokumentasjon og være en dynamisk plan som justeres i takt med ny kunnskap du skaffer deg. Vurder, revidér og oppdater forretningsmodellen etter hvert som du lærer.
Hva sitter du igjen med?
-
Bli tryggere og raskere til å beskrive ulike forretningsmodeller. Kan brukes for å kommunisere internt i bedriften, med eksterne aktører, hjelpere og potensielle partnere.
-
Få bedre forståelse for hvordan forretningsmodeller fungerer og eventuelt ikke fungerer som ønsket.
-
Nedlastbar verktøykasse
Kursholder
Claus Gladyszak
Claus Gladyszak er strategisk rådgiver i Innovasjon Norge med fagansvar for organisasjonens innovasjonsrådgiverkorps. Gladyszak har base i Bergen, men er involvert i kundeprosjekter i inn- og utland. Han har spesialkompetanse på innovasjon i forretningsmodeller og er sertifisert rådgiver fra Strategyzer Academy. I tillegg har han erfaring og kompetanse innen merkevarebygging og bærekraftig forretningsutvikling. Han er utdannet industridesigner har tidligere jobbet for TV2 og Vizrt.
Patrick Jones - Course author