GRATIS KURS:
Slik lager du en forretningsmodell!

 Claus Gladyszak, Innovasjon Norge
 Kurset tar ca. 2 timer
 For alle
Write your awesome label here.
I dette minikurset gir Claus Gladyszak, spesialrådgiver i innovasjon og strategi fra Innovasjon Norge, en introduksjon til hvordan du kan forstå, evaluere og utvikle nye og forbedrede forretningsmodeller.

Uten å være for teoretisk kan man kanskje forklare det slik at forretningsmodellen gir en oversikt over alle prosesser og ressurser selskapet ditt må håndtere for å tjene penger.

Banken, potensielle investorer og offentlige støttespillere vil ofte forlange at du har en gjennomtenkt forretningsmodell før du kan få finansiering og annen støtte. Mange mener at det ultimate målet for et oppstartsselskap er å skape en skalérbar forretningsmodell.

Shifter Academy videreformidler kurset i Forretningsmodellering som Innovasjon Norge har utviklet, da vi mener at dette er grunnleggende kunnskap alle bør kunne.

Vi gleder vi oss til å høre hva du synes om kurset. God læringsreise!

Hva lærer du? 

Business Model Canvas er et verktøy utviklet av Alexander Osterwalder. Verktøyet er et rammeverk som består av ni byggeklosser. De hjelper deg å kartlegge kundesegmenter, verdiløfte, kanaler, kunderelasjoner, inntektsstrøm, ressurser, kjerneaktiviter, partnere og kostnader. Forretningsmodellen skal svare på spørsmål som:

  • hva skal du levere?
  • hvem er kunden?
  • hvem er venner og konkurrenter?
  • hvordan skal du selge?
  • hvordan skal du ta betalt?
  • hvordan skal du levere?

Forretningsmodellen skal fungere både som dokumentasjon og være en dynamisk plan som justeres i takt med ny kunnskap du skaffer deg. Vurder, revidér og oppdater forretningsmodellen etter hvert som du lærer.

Hva sitter du igjen med?

  •   Innsikt i et visuelt verktøy som nærmest har blitt en industristandard for å beskrive forretningsmodeller.
  • Bli tryggere og raskere til å beskrive ulike forretningsmodeller. Kan brukes for å kommunisere internt i bedriften, med eksterne aktører, hjelpere og potensielle partnere.
  • Få bedre forståelse for hvordan forretningsmodeller fungerer og eventuelt ikke fungerer som ønsket.
  • Nedlastbar verktøykasse 
Kursholder

Claus Gladyszak

Claus Gladyszak er strategisk rådgiver i Innovasjon Norge med fagansvar for organisasjonens innovasjonsrådgiverkorps. Gladyszak har base i Bergen, men er involvert i kundeprosjekter i inn- og utland. Han har spesialkompetanse på innovasjon i forretningsmodeller og er sertifisert rådgiver fra Strategyzer Academy. I tillegg har han erfaring og kompetanse innen merkevarebygging og bærekraftig forretningsutvikling. Han er utdannet industridesigner har tidligere jobbet for TV2 og Vizrt. 
Patrick Jones - Course author
Created with